Viktig COVID-19 informasjon
COOKIE POLICY
Informasjonskapsler er avgjørende for at vi kan yte deg bedre service. Vi lagrer ikke informasjon som kan identifisere deg som person. Du finner mer om cookies under Datasikkerhet

22.04.2020

Nå blir Fords modeller mer stillegående

Med Fords nye støyreduserende strategi har nye Kuga - ved hjelp av en rekke små og store justeringer - blitt en langt mer stillegående bil. Som ladbar hybrid og med aktiv støydemping i kupeen blir bilturen mer komfortabel enn noen gang.

Ford sammenlignet støyen i kupeen i nye Kuga ladbar hybrid med den som var i en Ford Anglia fra 1966. De kom frem til at den opplevde støyen bare var en fjerdedel av det den var den gangen.

- Vår støyreduseringsstrategi er utviklet for å gjøre kjøreturene så stille som mulig. Dette oppnås ved å bruke alt fra perforerte seter til testing av en rekke forskjellige dekk for å finne typen som skaper minst støy. Med nye Kuga er ikke bare bilen blitt mer sporty å se på – den leverer også en langt mer behagelig kjøreopplevelse, sier Ford Motor Norges administrerende direktør, Per Gunnar Berg.

Perforerte skinnseter og aerodynamiske plater

De perforerte skinnsetene på nye Ford Kuga Vignale reduserer hele overflater og fører til at lyden blir absorbert, ikke reflektert. I tillegg har mer enn 70 dekktyper blitt testet på ulike underlag under forskjellige forhold for å finne typen som gir minst mulig støy, samtidig som komfort og veigrepet fremdeles er optimalt.

Under bilen er det også lagt til aerodynamiske plater som stenger ute støy fra bilen, veien og vinden for dem inni kupeen. Kanalene bak bilens eksteriørplater er mindre og smalere. Det gjør at ledninger og andre komponenter kan kobles sammen fra et område til et annet med et minimum av luftgjennomstrømning på innsiden av karosseriet.

     

Aktiv støydemping og inntil 68 km på elektrisk drift

Når nye Kuga ladbar hybrid kjøres i elektrisk modus er støyen inni kupeen bare 52 desibel. Det tilsvarer lett regnfall. Den har en elektrisk rekkevidde på opptil 56 km ved blandet kjøring og 68 km ved bykjøring.

Nye Kuga kommer også med aktiv støykontroll hvor tre mikrofoner i kupeen sender ut motlyder som fjerner støy. Systemet fungerer på samme måte som støyreduserende øretelefoner, og dette er standard på Kuga Vignale.

Fords oversikt over støyen i kupeen i flere populære modeller de siste drøye 50 årene viser at mye har skjedd. De fleste mennesker opplever at en lyd er dobbelt så høy når den er 10 desibel høyere. Mest støy inni kupeen skjer ved rundt 50 km/t.

KjøretøyMaks desibel dB
1966 Ford Anglia89
1970 Ford Cortina81
1977 Ford Granada83
1982 Ford Cortina79
2000 Ford Mondeo77
2020 Ford Kuga Plug-In Hybrid69

Kontakt ossLes mer om nye Kuga Vignale



Nyheter